Oudheidkamer gesloten wegens coronavirus

Geen bezoek in april, mei en juni

Wegens het coronavirus is Oudheidkamer Het Weeshuis aan het Westeinde in de maanden april, mei en juni gesloten. Ook de werkzaamheden aan en de opening van de DIJ beeldentuin zijn tot nader bericht opgeschort.

Met de sluiting van de expositieruimte van de Historische Vereniging Moordrecht zijn ook de lopende exposities over de Moordrechtse Indiëgangers en het oorlogsdagboek van de heer Spek de komende maanden niet te bezichtigen. Het dagboek was recent geschonken door de zonen van de heer Spek.

Historische Vereniging Moordrecht - Expositie Moordrechtse Indiëgangers in Oudheidkamer Het Weeshuis
Helaas voorlopig niet te zien: de expositie over de Moordrechtse Indiëgangers en het dagboek van de heer Spek.

Andere activiteiten gaan gewoon door

Uiteraard gaan de andere activiteiten van de vereniging gewoon door. We onderzoeken nog steeds de geschiedenis van Moordrecht, blijven artikelen schrijven en onderhouden onze collecties en archieven. Maar dat doen we dan wel allemaal thuis.

Raad het voorwerp en win ons jubileumboek

Over onze collectie gesproken: op onze Facebookpagina Historisch Moordrecht plaatsen we de komende tijd elke week een detailfoto van een voorwerp uit de Oudheidkamer. En u mag raden wélk voorwerp. Wat is het? Wat stelt het voor? Waar is het een onderdeel van? En heeft u wellicht zelf herinneringen aan een dergelijk voorwerp?

Wie het snelst de meeste goede antwoorden weet, belonen we met ons fraaie jubileumboek ‘Moordrecht van Toen’.

Ook de andere ontwikkelingen rond de vereniging kunt u op de voet volgen op Facebook.

Weet u welk voorwerp dit is?

Onthulling De Touwdraaier opgeschort

In de afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de DIJ Beeldentuin. Zo werd enige tijd geleden het prachtige beeld De Touwdraaier van Aad de Wit geplaatst op een mooie sokkel van staal. In verband met het coronavirus is de officiële onthulling door de kunstenaar echter opgeschort. Ook de tekstborden met uitleg bij de kunstwerken worden later geplaatst. Hetzelfde geldt voor de plaquette van de Jozefschool.

Maar de tuin blijft wel groeien! Als ze weer volgroeid is hopen we deze officieel te kunnen openen. Denkt u na over het beeld dat we zouden kunnen plaatsen op de lege plek bij het water? Uw suggestie kunt u doorgeven op de Facebook-pagina.

Alles over de DIJ Beeldentuin leest en ziet u op de speciale Facebook-pagina over dit project.

Kunstwerk De Touwdraaier in DIJ Beeldentuin van Historische Vereniging Moordrecht
De Touwdraaier Van Aad de Wit is wel geplaatst, maar de officiële onthulling is tot nader order uitgesteld.