Oudheidkamer ook elke woensdagmiddag open

Kom langs voor een bezichtiging, schenking of praatje

Vanaf woensdag 1 september is Oudheidkamer Het Weeshuis van de Historische Vereniging Moordrecht voortaan ook elke woensdagmiddag geopend voor bezichtiging, van 13.30 tot 16.00 uur. Het erfgoedmuseum toont voorwerpen, documenten, fotoboeken en kunstwerken uit de Moordrechtse geschiedenis.

Momenteel loopt in de oudheidkamer de expositie over Moordrechtse Indiëgangers, jongemannen uit het dorp die na de Tweede Wereldoorlog hebben gediend tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Bezoekers kunnen er ook terecht voor het afgeven van een schenking, of gewoon een praatje over de boeiende geschiedenis van het dorp. De toegang is gratis.

Daarnaast is de expositieruimte elke tweede zaterdag van de maand te bezichtigen, van 13.30 tot 16.30 uur. In de expositieruimte worden de corona-voorzorgsmaatregelen in acht genomen, dus niet te veel bezoekers tegelijkertijd en minimaal 1,5 meter afstand.

Historische Vereniging Moordrecht - Erfgoedmuseum Oudheidkamer Het Weeshuis.kamer
In de oudheidkamer kunt u onder meer de expositie over Moordrechtse Indiëgangers bekijken.

Adres: Westeinde 1, 2841 BN Moordrecht (ingang achterom).

Schilderij Johannes en Wilhelmina Schuddebeurs uit Moordrecht, geschilderd door Carla Rodenburg.nes Schuddebeurs was technisch hoofdambtenaar van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard en schreef boeken over de Zuidplaspolder.

Echtpaar Schuddebeurs

Recent ontving de vereniging een schilderij van het Moordrechtse echtpaar Johannes (1909-1991) en Wilhelmina Schuddebeurs (1911-1995), geschilderd door Carla Rodenburg. Het was een schenking van Noortje Schuddebeurs, een nicht van het echtpaar. Johannes Schuddebeurs was technisch hoofdambtenaar van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard en schreef boeken over de Zuidplaspolder.