Molukse graven krijgen beschermde status

Eerbetoon en gebaar van respect

De graven van Molukse KNIL-veteranen en hun partners in Moordrecht krijgen een beschermde status. Hiermee bewijst het dagelijks bestuur van de gemeente Zuidplas eer aan de KNIL-veteranen die tijdens en na de Tweede Wereldoorlog hebben gevochten voor het Koninkrijk der Nederlanden. Het is ook een gebaar van respect naar de Molukse gemeenschap in Moordrecht.

Het besluit sluit aan op de herdenking van twee mijlpalen dit jaar: de aankomst van de eerste generatie Molukkers in Nederland in 1951 en het 60-jarig bestaan van de Molukse wijk in Moordrecht. Het gemeentebestuur staat ook stil bij zestig jaar verbondenheid met de Molukse gemeenschap in het dorp.

Erkenning van leed en onrecht

De Molukse Wijk Commissie Moordrecht verzocht in juni de gemeente om een gebaar te maken naar de nabestaanden van de KNIL-veteranen en de laatste nog levende Molukse veteraan die toentertijd op dienstbevel voor een tijdelijk verblijf naar Nederland zijn gebracht. De beschermstatus van de graven in de begraafplaatsen aan de Koningin Julianastraat en de Middelweg is volgens het college een erkenning van het leed en onrecht dat de eerste generatie Molukkers is aangedaan.

Eeuwigdurend beschermd

De graven van de nabestaanden/rechthebbenden worden eeuwigdurend beschermd en definitief verwerkt in de gemeentelijke begraafplaats administratie. De kosten voor grafrechten en onderhoud komen voor rekening van de gemeente. In samenspraak met de Molukse Wijkcommissie wordt nog een formeel moment ter ere van dit collegebesluit georganiseerd.

Blijf op de hoogte, meld u aan voor de nieuwsbrief!

Diapresen­tatie
op maat

Over de historie van Moordrecht

Historische Vereniging Moordrecht

Opgericht in 1993

RSIN-nummer: 8028.05.334

Corr. adres: West-Ringdijk 7b, 2841LV Moordrecht

Bezoekadres: Westeinde 1, 2841BN Moordrecht

info@historischevereniging­moordrecht.nl

Oudheidkamer Het Weeshuis

Museum voor lokale historie en tevens bestuurs- en archiveringruimte.

Open: elke 2e zaterdag van de maand van de maand van 13.30 tot 16.30 uur.

Adres: Westeinde 1, 2841 BN Moordrecht (ingang achterom).
Historische Vereniging Moordrecht