In het februarinummer van Moerdregt
Het nieuwe februarinummmer van Moerdregt pakt uit met een uitgebreid artikel over het hoe en waarom en de totstandkoming van de ‘Jaren ’50 Wijk’ in het hart van het dorp. Ofwel de Sluislaan, Schielandstraat, Graaf Willemstraat, Oost Waalstraat, Drost IJsermansingel en de Koningin Julianastraat tot en met de flats. De nu verouderde woningen worden de komende tijd gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw.
Verder in Moerdregt:
- de ervaringen van Indiëganger Han de Knegt;
- Agus Leasa, de laatste nog levende Molukse KNIL-veteraan in Moordrecht;
- een historisch verhaal over de middeleeuwse Ridder Hendrik van Moordrecht (deel 1);
- nostalgisch terugkijken op die ‘goede oude tijd’ aan de hand van vergeelde ansichtkaarten;
- het jaarverslag van 2020.
De ‘Jaren ’50 Wijk’
Al in de jaren ’30 kampte Moordrecht met een groot woningtekort. Veel bestaande huizen waren onbewoonbaar en voor de arbeidersgezinnen van de snel groeiende tapijtfabriek K.V.T. was dringend woonruimte nodig. In 1938 keurde de gemeente de plannen goed voor de nieuwbouwwijk ‘Moordrecht’ tussen de Kerklaan, de Wetering, het toenmalige Weeshuis aan het Westeinde, de Waalsloot en de Ringvaart.
Vooral door de oorlog, onteigeningsperikelen en een vergissing van de architect duurde het nog tot 1949 voordat de eerste spade de grond in ging. Ook moesten er eerst een toegangsweg en een brug over de Wetering worden gerealiseerd voor de ontsluiting van het bouwterrein. Het artikel van Jaap Waasdorp over de aanloopfase van de nieuwe wijk eindigt met een cliffhanger. Het tweede deel volgt in het volgende nummer van Moerdregt.
Han de Knegt naar Nederlands-Indië
Jaap Waasdorp tekende ook het verhaal op over Han de Knegt (1926-2010), aan de hand van brieven en andere documenten van familie. In 1947 werd de Moordrechtse jongeman op troepentransport gezet naar het toenmalige Nederlands-Indië om daar zijn dienstplicht te vervullen. Hij kwam echter nooit op zijn bestemming aan. Onderweg werd hij getroffen door T.B.C. en strandde hij in het militair hospitaal in de havenstad Aden. In 1948 keerde Han terug naar Nederland met het hospitaalschip ‘Groote Beer’.
Agus Leasa, Moordrechts laatste KNIL-veteraan
In 1951 zette Agus Leasa (1930) voet op Nederlandse bodem. Samen met 12.500 andere KNIL-militairen en hun gezinsleden was de toen 21-jarige Molukker gerepatrieerd uit Nederlands-Indië, dat toen in handen was gevallen van de Indonesische nationalisten. In 1961 kwam hij te wonen in nieuwe Ambon-wijk, die toen net was gebouwd. Van de circa 100-KNIL-militairen in de wijk is Agus Leasa als enige nog in leven. Dit jaar wordt hij 92. Indik Kastanja tekende zijn verhaal op aan de hand van een lang gesprek bij Agus thuis.
Ridder Hendrik van Moordrecht
In de jaren ’70 wilde iedere jongen ridder Floris zijn uit de beroemde TV-serie. “Maar als ik toen had geweten dat Moordrecht de nodige ridders heeft voortgebracht, had ik liever Ridder Hendrik van Moordrecht gespeeld.” Met deze intrigerende inleiding opent Jan-Tjeerd de Jong het eerste deel van een historisch verhaal over Ridder Hendrik van Moordrecht, die in de 14e eeuw de scepter zwaaide over de omgeving. In deze Moerdregt beschrijft Jan-Tjeerd de stamboom van Hendrik. Het levensverhaal van Hendrik zelf staat in het volgende nummer.
Door een drukfout zijn deze twee afbeeldingen weggevallen in het artikel:
Klunen bij de Kanaalbrug
Op de middenpagina’s een prachtige foto uit de jaren ’20 van klunende schaatsers bij de Kanaalbrug, onderweg van Gouda naar Rotterdam.
Van oude ansichtkaarten naar nu
De oudheidkamer aan het Westeinde herbergt fotoboeken met meer dan 600 ansicht- en fotokaarten van Moordrecht van circa 1900 tot nu. Het bekijken van de oude en minder oude dorpstaferelen is pure nostalgie. Moerdregt toont een kleine selectie van de foto’s in zwartwit en kleur: de situatie van toen en nu. Wie de oude kaarten in het echt wil zien, kan de fotoboeken inzien in de oudheidkamer, als de corona-situatie het toelaat.
Wilt u voortaan geen verhaal meer missen? Word dan snel lid van de Historische Verenging Moordrecht. U ontvangt het magazine dan voortaan automatisch drie keer per jaar gratis in de bus.